Onder de motorkap
met Dmitry

Dmitry is 38 jaar oud, woont en werkt in Moskou en heeft een schat aan ervaring opgebouwd gedurende 17 beroepsjaren. Dmitry werkt nu bij VDV (ВДВ), een garage opgericht door ex-para's, en hij heeft een gesprek met ons over enkele interessante dingen die hij heeft geleerd en ervaren als beroepsmonteur. Dmitry is een ex-militair en is door zijn broer besmet met het monteursvirus.

Kun je je herinneren waarom je geïnteresseerd bent geraakt in auto's?

Mijn broer belde me op een dag toen ik nog in dienst zat. Tijdens mijn vakantie was ik regelmatig bij hem en toen voelde ik het; "Dit wil ik, dit is mijn droombaan".

dmitriy-close-up

Wat heeft je ertoe gebracht technicus/monteur te worden?

Het idee dat je het vermogen hebt een auto te begrijpen, hoe het systeem werkt en de voortdurende ontdekkingsreis naar nieuwe dingen die je eerst niet wist. Ik zou eigenlijk moeten zeggen: mijn broer!

Wat is de meest waardevolle les die je tot nu toe in je loopbaan hebt geleerd?

Auto's worden voortdurend verbeterd omdat de ontwerpen veranderen en technici zich aanpassen. Ik bedacht me dat wanneer ik deze veranderingen wil bijhouden ik niet stil kan blijven staan; ik moet er alles aan doen om over auto's te leren. Met behulp van deze benadering kan ik me ontwikkelen in tred met de auto's; soms streef ik de auto's zelfs voorbij!

Kun je een tip geven aan andere professionals of autoliefhebbers?

Aandacht voor details. Het is belangrijk het geheel te beoordelen tijdens de diagnose. Je kunt gebruikmaken van de uitzonderings- of uitsluitingsmethode om het probleem te lokaliseren. Het is belangrijk te voelen, te luisteren en zelfs te ruiken, indien nodig. Alleen nadat alle informatie is verzameld kun je, net als Dr. House, een oordeel vellen.

Wat zijn de meest uitdagende taken op technisch gebied die je regelmatig tegenkomt in de werkplaats?

  1. Oude auto's
  2. Hele oude auto's

Bij oudere auto's zijn alle taken lastig. De bevestigingsmiddelen zijn zwak; je moet voorkomen dat je pennen breekt of draden stript. Je moet ontzettend voorzichtig zijn; het is zeker een uitdaging.

Hoe benader je deze lastige taken of problemen?

Met vindingrijkheid! 

Wat zie je als technische uitdagingen in de komende 10 jaar?

Ik denk dat de trend van vervangen in plaats van repareren zich doorzet, wat erg jammer is. Ik denk ook dat de volgende generatie niet dezelfde kennis zal hebben die wij hebben; ze ontwikkelen geen technisch vernuft door een probleem te willen oplossen, maar kopen waarschijnlijk nieuwe onderdelen of auto's.

dmitriy-working

Waarom werk je graag met de onderdelen van Federal-Mogul Motorparts?

Ik werk met onderdelen van Goetze, Ferodo en Champion. Wat zal ik zeggen? Wereldwijd worden auto's gemaakt van deze onderdelen! Als de fabrikanten vertrouwen hebben in de onderdelen, dan is dit een mooie onderschrijving en zou ik gek zijn de onderdelen niet te gebruiken.

Wat is je persoonlijke ervaring met het programma Garage Gurus?

Ik denk dat het een goed idee is. Misschien wordt de jeugd minder technisch, omdat bepaalde vaardigheden niet zo vaak meer voorkomen als vroeger. Als Garage Gurus kan helpen bij het uitzoeken wat werkt, zodat ze kunnen leren van hun fouten, dan ben ik er helemaal voor!

Hoe belangrijk is technische opleiding voor de volgende generatie monteurs en de jeugd in het algemeen?

Het lijkt erop dat ik deze vraag al per ongeluk heb beantwoord, dus herhaal ik het nog maar eens: heel erg, super, mega belangrijk! Het zijn niet alleen handige vaardigheden om een auto te repareren, maar ook voor het leven in algemene zin.

Wat is je meest gedenkwaardige moment in de garage en waarom?

Het vervangen van de vacuümbooster bij een Audi A8. Ik lag 40 minuten op de vloer van de auto met mijn benen omhoog op de bestuurdersstoel, mijn hoofd stak in de beenruimte onder het paneel en lag op de pedalen. In deze krappe ruimte met een lamp op mijn voorhoofd leek het alsof ik daar een eeuwigheid aanwezig was. Vrienden die langskwamen verzonnen een groot aantal komische redenen waarom ik daar, in die houding, aanwezig was.

Wat zijn de belangrijkste gereedschappen die je altijd bij je hebt voor het geval dat je auto pech heeft?

Alle gereedschappen. Als ik een rivier niet met de auto kan oversteken, kan ik de auto wel verplaatsen in onderdelen. Alle gereedschappen dus!

Laatste vraag: wat is je droomauto en waarom?

Een Hummer H1; Amerikanen zijn goed in dingen voor mannen maken.

Delen